Holland Casino probeert drempel te verlagen met sponsoring volkszanger

Gepubliceerd op 12 oktober 2019 in Nieuws
Tino Martin credits Michel Schnater Holland Casino 960px

Eind vorige maand heeft staatsbedrijf Holland Casino bekendgemaakt dat zij de bekende volkszanger Tino Martin zullen gaan sponsoren. De concerten en theatertour van de populaire zanger worden onder meer bekostigd met sponsoring van het enige legale casino in Nederland. Het is een besluit met voorbedachten rade van het bedrijf. De sponsoring van de volkszanger is namelijk onderdeel van een strategie om de drempel te verlagen voor eerste bezoekers. De hoop is dat in de snel groeiende fanschare een grote groep mensen overgehaald kan worden om eens een bezoekje te brengen aan een casinovestiging bij hen in de buurt. Het is om deze reden geen toeval dat Holland Casino kiest voor het sponsoren van een volkszanger.

Groei realiseren bij lagere inkomensgroep

Het besluit tot de sponsoring Tino Martin is genomen door Holland Casino met het doel om een groei te realiseren in het aantal klanten uit de lagere inkomensgroep in Nederland. Mensen dus die iets minder te besteden hebben aan een dagje uit. De veronderstelling van het bedrijf is dat vooral in deze groep nog veel winst te behalen is met zogenaamde first time visitors.

Uit de laatste cijfers is gebleken dat in een jaar ongeveer 1,1 miljoen mensen een vestiging van het Holland Casino bezoeken. De meeste mensen zijn overduidelijk vaste klanten die vaker langskomen. Het gemiddelde aantal bezoeken per jaar is namelijk 5 per bezoeker. Een groot deel van de speelgerechtigde bevolking is dus nog nooit in het casino geweest. De manager merkstrategie & campagnes van het bedrijf denkt dat dit voornamelijk ligt aan het idee dat een bezoek veel geld kost. Een misverstand zegt de man want Holland Casino heeft de laatste jaren al veel gedaan aan het verlagen van de drempel voor iedere bevolkingsgroep. Zo is het kledingvoorschrift bijvoorbeeld versoepeld en zijn de inzetlimieten voor kansspelen als blackjack en roulette sterk verlaagd.

Laagdrempeligheid, likeability en funfactor

Om de bevolkingsgroep te bereiken waar volgens de marketingstrategen nog het meeste winst te behalen is, heeft het bedrijf nu dus besloten om een langdurig sponsorcontract aan te gaan met Tino Martin. Bij het zoeken naar een sponsorpartner hebben de factoren laagdrempeligheid, likeability en funfactor een grote rol gespeeld. Uiteindelijk is men daardoor uitgekomen bij de volkszanger met snel groeiende populariteit in Nederland. Het is een vervolg op een eerder succesvolle sponsoring van de Toppers concerten.

De sponsoring houdt in ieder geval in dat tijdens de concerten en theatervoorstellingen van de zanger de naam van het casino zichtbaar zal zijn. De samenwerking gaat echter nog veel verder. Zo is het gokbedrijf bijvoorbeeld ook betrokken geweest bij het kiezen van de naam Liefde & Geluk voor de theatertour. De gedachte hierachter is dat het woord geluk goed aansluit op het aanbod van kansspelen dat de sponsor verzorgt. Tevens zijn er tijdens de show elementen van kans geïmplementeerd. Zo wordt er bijvoorbeeld een willekeurige fan uit het publiek gekozen die leuke extra wint.

Geen concurrentie van andere kansspelaanbieders

Wat ons verbaasd in het interview met de manager merkstrategie & campagnes van het Holland Casino is dat de man van mening is dat het bedrijf niet concurreert met andere aanbieders van kansspelen. Hij ziet meer bioscopen, theaters en restaurants als concurrenten in het verleiden van de consumenten voor een bezoek tijdens hun dagje uit. Hoewel we begrijpen wat hij hiermee bedoeld, door de monopolypositie in Nederland heeft het bedrijf immers een uniek aanbod met live dealer spellen, delen we de mening toch niet. Wij denken dat er wel degelijk concurrentie is van zowel gokhallen als online casino’s. Het is immers algemeen bekend dat deze twee kansspelaanbieders wel in grote getale mensen aantrekken die niet veel geld uittrekken voor een avondje gokken.