Sky gaat aantal gokreclames per reclameblok limiteren

Gepubliceerd op 8 november 2018 in Nieuws
sky sport logo

Misschien wist je het nog niet, maar het Europese land waar bij ver het meeste wordt gegokt is het Verenigd Koninkrijk. Veel van de mensen die in het land aan de andere kant van de Noordzee wonen zijn dol op gokken. Dit is ook een van de voornaamste redenen dat veel online casino’s hier een licentie voor het aanbieden van online gokken hebben. Veruit het meeste geld wordt ingezet met het wedden op sportwedstrijden en in het bijzonder natuurlijk voetbal. Veel voetbalclubs uit Engeland hebben zelfs een online casino en bookmaker als sponsor. Het is bij de bedrijven die gokken aanbieden zeker bekend dat de fans van voetbalwedstrijden ook een interessante doelgroep voor hen is. Zij doen er dan ook alles aan om zoveel mogelijk mensen te bereiken die voetbal op televisie of in het stadion bekijken. Volgens velen is de huidige situaties in het Verenigd Koninkrijk een beetje uit de hand gelopen. Een verrassende partij die zich bij deze mening aansluit is Sky TV.

Vrijwillige limitering van reclames

De betaalzender die de meeste sportwedstrijden in het Verenigd Koninkrijk uitzendt heeft deze maand bekendgemaakt dat zij het aantal gokreclames per reclameblok gaan limiteren. Het bedrijf heeft vrijwillig besloten tot de limitering van het aantal reclames. Het is een opvallend besluit want de zendtijd die de online casino’s en bookmakers afnemen is ongetwijfeld een grote bron van inkomsten. Nu komt het regelmatig voor dat in de korte reclameblokken in de pauzes van een sportwedstrijd tot wel vier reclamespotjes te zien zijn die mensen aansporen om online een gokje te wagen. Sky heeft nu dus bekendgemaakt dat zij dit gaan limiteren tot een enkele spot per reclameblok. De verandering zal van kracht worden bij de start van het nieuwe Premier League seizoen in augustus van 2019.

Regels promotie casino’s in Verenigd Koninkrijk

Dat Sky deze limitering zichzelf vrijwillig oplegt is zeker verrassend want volgens de huidige wetten en regels in het Verenigd Koninkrijk hoeft het bedrijf dit niet te doen. Opvallend is dat er wel een algemeen verbod is op het uitzenden van gokreclames op televisie voor 9 uur ’s avonds. Deze restrictie geldt echter niet voor live sportevenementen. Dit is precies het soort programma’s dat Sky op de zender vertoont. Casino’s en bookmakers willen graag op deze momenten hun diensten promoten. Vaak wordt het zogenaamde in-play wedden gepromoot. Een vorm van gokken waarbij mensen live op de uitslag sportwedstrijden kunnen gokken die op dat moment bezig zijn.

Bezwaren waaraan Sky gehoor heeft gegeven

Hoewel de wet- en regelgeving op het gebied van promotie voor casino’s gedurende live sportwedstrijden nog niet is aangepast, heeft Sky al wel besloten om het aantal reclamespotjes terug te brengen. Helemaal zonder reden is dit ook niet gedaan, want in het Verenigd Koninkrijk klinkt al langer bezwaar tegen de alsmaar groeiende aanwezigheid van gokreclames. De mensen die hier tegen zijn krijgen daardoor ook steeds meer bijval. De kwetsbaren in de samenleving worden namelijk ook steeds met deze reclames geconfronteerd. Ook kleine kinderen kijken naar de wedstrijden van de Premier League. Evenals mensen die problemen hebben met een gokverslaving. Deze personen moeten beschermd worden tegen de gevaren die gokken met zich mee kan brengen. Om deze reden heeft Sky ook bekendgemaakt met een Adsmart technologie te komen waarmee mensen zelf alle gokken gerelateerde reclames op hun tv kunnen blokkeren.