Zondag met Lubach laat zien wat er mis is met Nederlands kansspelbeleid

Gepubliceerd op 23 december 2019 in Nieuws
staatsloterij logo

Het jaar is weer bijna afgelopen en dat betekent dat het ook weer bijna tijd is voor de oudejaarstrekkingen van de verschillende loterijen in Nederland. Tijdens deze trekkingen wordt net wat meer geld uitgereikt aan de winnaars om het nieuwe jaar goed te beginnen. In de maand december worden daarom flink wat reclames uitgezonden om burgers hierop attent te maken. Ter ere van deze jaarlijkse traditie hebben de makers van het televisieprogramma Zondag met Lubach het huidige kansspelbeleid in Nederland eens onder de loep genomen. En wat blijkt? Hier is behoorlijk wat mis mee.

Overheid als kansspelaanbieder

Dat er wat mis is met het Nederlandse kansspelbeleid komt voor ons als insiders in de branche niet als een verrassing. Veel mensen zijn echter niet op de hoogte van de misstanden en het is dan ook goed dat Zondag met Lubach dit probleem eens aankaart. De overheid vervult namelijk een twijfelachtige rol als kansspelaanbieder. Neem bijvoorbeeld de loterijen die in Nederland legaal mogen opereren. Er zijn een aantal loterijen die verplicht de helft van hun winst aan goede doelen moeten afstaan. Veruit de grootste speler op deze markt is echter het bedrijf de Nederlandse Loterij. Hieronder vallen de merken: Lotto, Toto, Krasloten, Lucky Day, Miljoenenspel, Euro Jackpot en Staatsloterij. De overheid bezit 99% van de aandelen van dit bedrijf en maakt dus ook alle beslissingen.

Ongeveer dezelfde stelling gaat op voor het Holland Casino dat ook een monopolypositie heeft binnen Nederland die hen een oneerlijk voordeel geeft over alle concurrenten. Volgens de overheid is wel met een reden voor deze aanpak gekozen. Zo is het bijvoorbeeld de bedoeling dat de overheid als kansspelaanbieder maatregelen kan nemen om gokverslaving onder de bevolking te voorkomen. Dit is echter precies waar het vooral mis is met het kansspelbeleid. Het lijkt er namelijk meer op dat de overheid er alles aan doet om gokken juist te promoten onder de bevolking in plaats van hen te wijzen op de gevaren die hieraan kleven.

Lange termijn en korte termijn kansspelen

Nu is het af en toe meespelen met een loterij, die 1 keer in de week of maand plaatsvind, niet zo verslavend. Men moet immers een lot kopen en dan vaak meerdere dagen wachten op de trekking. Uit onderzoeken is gebleken dat de kans op verslaving bij dit soort kansspelen niet erg groot is. Het zijn de zogenaamde lange termijn kansspelen waarbij een relatief lange periode gewacht moet worden voordat men weet of er iets gewonnen is. De overheid biedt echter ook korte termijn kansspelen aan (zoals bijv. gokkasten) en deze zijn juist extreem verslavend.

De tientallen verschillende krasloten die onder andere bij benzinestations en sigarenwinkels te koop liggen, zijn hier een goed voorbeeld van. Mensen kunnen deze kopen, open krassen en vervolgens direct zien of zij iets gewonnen hebben. Ben je teleurgesteld met het resultaat dan koop je een nieuw lot. Het is juist deze extreem verslavende eigenschap die door de Nederlandse Loterij in reclames gepromoot wordt. Hiervoor wordt de slogan ‘Krassen. Cashen. Klaar.’ voor gebruikt. Niet bepaald een ethisch beleid dat erop is gericht om gokverslavingen te voorkomen.

Verboden reclames gericht op jongeren

Een vorm van gokken die ook door de Nederlandse Loterij wordt aangeboden en die tevens onder de categorie korte termijn kansspelen valt is het wedden op sport. Dit kan in Nederland gedaan worden via de Toto. Het is juist deze tak van het bedrijf dat de laatste jaren enorm gegroeid is. Dit is niet zomaar gekomen. De overheid heeft miljoenen geïnvesteerd om de Toto te promoten. Je hebt vast wel de reclames met rapper Donny als Koning Toto op televisie voorbij zien komen.

De reclamespotjes zijn zo populair dat deze zelfs prijzen in de wacht heeft gesleept voor de effectiviteit ervan. Nu komt echter een grove misstand aan het licht. De chef marketing van de Nederlandse Loterij heeft namelijk in het openbaar gesteld dat de doelstelling van de reclamecampagne was om het gokken op voetbal weer populair te maken in de doelgroep 20-30 jarigen. Dit is ook gelukt want de omzet van de Toto is in korte tijd met 50% gestegen en dit komt vooral doordat er 110.000 nieuwe gokkers zijn bijgekomen in de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar.

Het probleem is echter dat het voor kansspelaanbieders in Nederland verboden is om reclame te maken gericht op jongeren onder de 24 jaar. De chef marketing bekent dus zonder schaamte dat deze wet bewust is overtreden. Er is een reclame gemaakt met een rapper om vooral jongeren aan te spreken.

Monopolies in stand wegens verslavingspreventie

Het is toch gek dat monopolies in stand worden gehouden in Nederland met als reden dat het huidige kansspelbeleid gokverslavingen voorkomt, maar dat de overheid als kansspelaanbieder dit beleid totaal niet naleeft. In dat geval kan je de markt beter vrijgeven, zodat de overheid alle tijd en energie kan steken in het handhaven van het kansspelbeleid.

Bekijk de video hieronder om te zien hoe de makers van Zondag met Lubach de misstanden van het kansspelbeleid op een grappige manier bespreken.